Budapest - 16-18/06
Voor de 4de ronde van het Europees kampioenschap TCR zakte het
Comtoyou Racing team af naar Hongarije. De Hongaroring is een zeer
technisch circuit met relatief lage snelheden wat inhalen moeilijk
maakt. Samen met het stratencircuit van Pau, was dit ook een
circuit waar er geen pre-season test had plaats gevonden. Weer een
nieuwe baan, dus lag de focus tijdens FP1 vooral op de baan leren
kennen en niet teveel te focussen op rondetijden en posities.
Uiteindelijk kon Kobe de eerste training afsluiten op een 18de
positie. Wat een goed begin was voor het weekend aangezien ze ook
geen nieuwe banden hadden gestoken om zo de track time te
maximaliseren. In FP2 zullen ze focussen op de setup, en de
snelheid op nieuwe banden. De auto staat klaar op slicks in de
pré-grid waar het 5 minuten voor het groene licht begint met
druppelen en kort erna met bakken uit de lucht valt. De sessie
werd uitgesteld zodat de racedirector de veiligheid kon
garanderen. En ondetussen deed het team enkele setup aanpassingen
en gingen de regenbanden onder de auto. In FP2 kregen alle piloten
weer 30 minuten de tijd om alles op punt te krijgen voor de
kwalificatie.
De auto voelde zeer goed, en het gaf de piloot veel vertrouwen in de regen waardoor hij snel de limieten kon opzoeken. Hij zette zijn #22 Comtoyou Racing Audi op een mooie 8ste plaats en 1ste van het Europees kampioenschap. Helaas droogde het niet meer op tijdens FP2, en zullen ze nu de kwalificatie ingaan zonder op het droog hebben te gereden met de kwalificatie setup. In Q1 lag alle hoop op een plaats binnen de top 12 om zo door te gaan naar Q2. Maar dat zal een zeer lastige opgave worden met 30 kilo succes gewicht en geen ervaring te hebben op deze baan met nieuwe banden en de kwalificatie setup. Zijn 1ste rondje was niet optimaal, en dook hij weer de pitsstraat in voor 2 nieuwe banden van voor op de auto om zo nog 1 keer alles te geven in de hoop op een plaatsje in de top 12. Zijn ronde verbeterde hij met meer dan 0.5 seconde en dit bracht hem op een 14de plaats. 4de Europese auto, maar toch waren ze allemaal tevreden met het resultaat gezien de omstandigheden. Q2 kon Kobe dus meekijken vanaf de pitmuur.
Race 1 startend vanaf P14 met zijn ervaren teamgenoot Tom Coronel op P13, de 1ste Europese auto stond op P7, dat zou het doel kunnen zijn om hem te pakken. Het plan was om hem te volgen bij de start om zo een paar plekjes te winnen. Startend vanaf de binnenkant, waar ook al het vuil ligt had hij een goede start met wat wielspin.
De auto voelde zeer goed, en het gaf de piloot veel vertrouwen in de regen waardoor hij snel de limieten kon opzoeken. Hij zette zijn #22 Comtoyou Racing Audi op een mooie 8ste plaats en 1ste van het Europees kampioenschap. Helaas droogde het niet meer op tijdens FP2, en zullen ze nu de kwalificatie ingaan zonder op het droog hebben te gereden met de kwalificatie setup. In Q1 lag alle hoop op een plaats binnen de top 12 om zo door te gaan naar Q2. Maar dat zal een zeer lastige opgave worden met 30 kilo succes gewicht en geen ervaring te hebben op deze baan met nieuwe banden en de kwalificatie setup. Zijn 1ste rondje was niet optimaal, en dook hij weer de pitsstraat in voor 2 nieuwe banden van voor op de auto om zo nog 1 keer alles te geven in de hoop op een plaatsje in de top 12. Zijn ronde verbeterde hij met meer dan 0.5 seconde en dit bracht hem op een 14de plaats. 4de Europese auto, maar toch waren ze allemaal tevreden met het resultaat gezien de omstandigheden. Q2 kon Kobe dus meekijken vanaf de pitmuur.
Race 1 startend vanaf P14 met zijn ervaren teamgenoot Tom Coronel op P13, de 1ste Europese auto stond op P7, dat zou het doel kunnen zijn om hem te pakken. Het plan was om hem te volgen bij de start om zo een paar plekjes te winnen. Startend vanaf de binnenkant, waar ook al het vuil ligt had hij een goede start met wat wielspin.
Richting bocht 1 schoof hij stillaan op naar de buitenkant en kon
hij nog een plaatsje winnen onder de remzone. En met een goede
exit kon hij zich langs een andere concurrent zetten richting
bocht 2. En met succes! Deze keer koos Kobe de binnenkant en klom
hij weer een plekje op. Uiteindelijk kwam hij na de eerste ronde
over de finish in P11. 3 plaatsjes opgeschoven en vlak achter zijn
teamgenoot Tom.
Het was de taak om samen met Tom het gaat naar achter te vergroten zodat ze later in de race konden uitvechten wie TCR Europe zou winnen. Ronden lang zette Kobe de druk bij Tom, in de hoop dat hij een foutje zou maken. Ondertussen was het verschil naar achter al groter dan 2,5 seconden en kon Kobe Tom in een foutje forceren. Op de exit van de 1ste bocht kon hij zijn auto erlangs zetten en zij aan zij gingen ze naar bocht 2 toe. Tom had de binnenkant en wou Kobe buiten om laten meerijden. Maar de rookie wist de ervaren Tom te verassen door een switch back. Tom kon geen tegenaanval meer doen, en kwam Kobe zo als 1ste over de finish van TCR Europe en 10de algemeen. Een heel mooi resultaat dankzij een super team en engineer.
De overwinning van zaterdag was mooi, maar dat zondag herhalen zou een veel moeilijkere opgave zijn voor de rookie weer startend vanaf P14, en de andere concurrenten op P1 en P4. Voor race 2 zou een top 3 al zeer mooi zijn! Bij de start was er veel duw en trek werk, zowel voor Kobe als rond Kobe. Hij kon zijn RX ervaring hier goed gebruiken en kwam zo na de eerste ronde al over start en finish in P8 en 1ste Europese!! De safety car kwam op de baan, en was het de taak om de banden en remmen in de juiste window te houden. In tegenstelling tot Spa, had Kobe nu een goede herstart en kon hij zijn positie behouden, en vlak achter hem zat zijn grootste concurrent voor het rookie kampioenschap. Hij wist weg te rijden van de Zweed, en zijn banden en remmen te controleren tot het einde van de race.
Uiteindelijk won hij weer in het Europees kampioenschap en finishte hij op een mooie 7de plaats algemeen. Een heel goed weekend met veel punten voor het kampioenschap!
Het was de taak om samen met Tom het gaat naar achter te vergroten zodat ze later in de race konden uitvechten wie TCR Europe zou winnen. Ronden lang zette Kobe de druk bij Tom, in de hoop dat hij een foutje zou maken. Ondertussen was het verschil naar achter al groter dan 2,5 seconden en kon Kobe Tom in een foutje forceren. Op de exit van de 1ste bocht kon hij zijn auto erlangs zetten en zij aan zij gingen ze naar bocht 2 toe. Tom had de binnenkant en wou Kobe buiten om laten meerijden. Maar de rookie wist de ervaren Tom te verassen door een switch back. Tom kon geen tegenaanval meer doen, en kwam Kobe zo als 1ste over de finish van TCR Europe en 10de algemeen. Een heel mooi resultaat dankzij een super team en engineer.
De overwinning van zaterdag was mooi, maar dat zondag herhalen zou een veel moeilijkere opgave zijn voor de rookie weer startend vanaf P14, en de andere concurrenten op P1 en P4. Voor race 2 zou een top 3 al zeer mooi zijn! Bij de start was er veel duw en trek werk, zowel voor Kobe als rond Kobe. Hij kon zijn RX ervaring hier goed gebruiken en kwam zo na de eerste ronde al over start en finish in P8 en 1ste Europese!! De safety car kwam op de baan, en was het de taak om de banden en remmen in de juiste window te houden. In tegenstelling tot Spa, had Kobe nu een goede herstart en kon hij zijn positie behouden, en vlak achter hem zat zijn grootste concurrent voor het rookie kampioenschap. Hij wist weg te rijden van de Zweed, en zijn banden en remmen te controleren tot het einde van de race.
Uiteindelijk won hij weer in het Europees kampioenschap en finishte hij op een mooie 7de plaats algemeen. Een heel goed weekend met veel punten voor het kampioenschap!
Gem. 137.5 Km/uur
62 Rondes
1ste Plaats
1.54.402
Contact
Je kan ons bereiken op het telefoonnummer: +32 470 04 56 17 of mailtje sturen naar het volgende mailadres: kobe@kobepauwels.be