Nürburgring - 29-30/07

Na een last minute call kreeg Kobe de kans om in te springen op de #11 audi van Comtoyou Racing op de Nürburgring! Dit betekent dus een compleet nieuwe auto, kampioenschap, circuit,... en grote uitdaging dus. Nog maar net thuis van Paul Ricard met de TCR begonnen alle voorbereidingen dus voor zijn GT3 debut. Dinsdag spendeerde hij een volledige dag in de workshop om de auto te leren kennen, stoeltje maken en data te bekijken met zijn engineer.
Vrijdag stonden er 2 trainingen op het programma elk van 1 uur. Aangezien het een endurance race is van 3 uur op zondag werd de auto gedeeld met 2 officiële fabriekspiloten van Audi. Vervisch en Haase zijn al voor jaren officiële piloten bij Audi en kennen de auto dus super goed, en zullen ze al hun jaren ervaring kunnen delen met Kobe om deze nieuwe discipline zo snel mogelijk onder de knie te hebben. Haase stapte in de auto om de setup to controleren voor een kwartiertje en Kobe zou dan de overige 45 minuten krijgen om zoveel mogelijk kilometers te maken. Hetzelfde plan werd aangehouden in de 2de training maar dan zou Vervisch beginnen in de auto. Het doel was om vertrouwen te vinden en gewoon te geraken aan de ABS en tractiecontrole. Uiteindelijk voelde Kobe zich goed in de auto en gingen de rondetijden steeds sneller en sneller. De vrijdag was dus een zeer geslaagde dag voor zowel de piloot als het team.

Zaterdag stonden er weer 2 vrije trainingen op het programma elk van een uur en half. Zoals het weer heel het weekend was voorspeld waren de omstandigheden heel wisselvallig wat dus resulteerde in een circuit dat constant veranderde. FP1 begon op een natte baan die snel zou opdrogen. Zeker in deze condities waar het circuit half droog is en half nat op regenbanden voelde Kobe zich heel goed en kon hij zeer snelle ronde tijden rijden. De baan droogde snel op en dook Kobe de pits in voor slicks. Met en vochtige baan, maakt hij een paar foutjes maar tegen het einde van de sessie wist hij het vertrouwen weer op te krikken en gingen de ronde tijden sneller en sneller.

Na wat data te hebben bekeken met het team, waar er weer veel nieuwe dingen zijn geleerd. Zijn teamgenoot Haase reed eerst de remmen in voor de race op zondag, en ging daarna de baan op om een snelle ronde tijd neer te zetten om na enkele rondes het stuur aan Kobe te geven. Voor de eerste keer gingen er ook nieuwe banden onder de Audi R8 voor Kobe en kon hij dus echt de limieten gaan opzoeken voor de kwalificatie zondagochtend. De balans voelde goed aan, alleen kon hij de piek pas te laat uit de banden halen waardoor hij nog een paar tiende liet liggen. Hij reed zijn snelste ronde tot dan toe en de pace zag er goed uit in vergelijking met de andere auto's.
Zondag ochtend had iedereen een droge kwalificatie verwacht, maar we rijden natuurlijk op de Nürburgring waar het weer altijd anders is. Dit betekende dus een natte kwalificatie. Met een zeer hevige regenval werd de kwalificatie eerst uitgesteld om ervoor te zorgen dat het zeker veilig was om de baan op te gaan. Q1 werd gereden door Haase die de auto op 1,4 seconden van P1 wist te rijden op P4 algemeen. 5 minuten pauze tussen Q1 en Q2. Nu is het de beurt aan Kobe, tijd voor zijn eerste kwalificatie in GT3. De baan droog snel, en de rondetijden gingen dus ook sneller en sneller. Helaas kon Kobe de laatste 2 rondes niet verbeteren door verkeer toen de baan op zijn snelste was. Maar uiteindelijk kon iedereen zeer tevreden zijn met het resultaat. Voor zijn eerste kwalificatie is het zeker een mooie prestatie om binnen de 2 seconden te zitten van de pole positie. De laatste kwalificatie dus Q3 werd het stuur door gegeven aan Vervisch, die tot op 6 tiende van de pole positie kwam. Na het gemiddelde te nemen van Q1, Q2 en Q3 kon de #11 audi van Comtoyou Racing starten op P9 voor de race! Een zeer goed resultaat voor heel het team!

De start van de race werd genomen door Vervisch, een zeer goede starter die risico's neemt wanneer het kan. Dit bewees hij weer eens door een geweldige start te nemen om op te schuiven van P9 naar P4 na de eerste sector. Een ronde later maakte hij hier P3 van, en kon deze positie lang volhouden tot hij werd ingehaald na een lang gevecht. Hij bracht de auto binnen na 1 uur race om het stuur over te geven aan Kobe. En 40 seconden later vertrok hij weer met een volle benzine bak en verse banden. Voor Kobe was dit de eerste keer met een volle benzinetank wat er voor zorgde dat de auto meer dan 100kilo zwaarder was. Een zeer grote aanpassing wat in het begin moeilijk was voor de jonge belg, maar naar gelang zijn stint ging het beter en beter. Helaas zat hij enkele rondes vast achter een gedubbelde auto die de blauwe vlaggen negeerde... hierdoor verloor hij ook de aansluiting met P4 en P5. Gelukkig geraakte hij er toch voorbij na enkele rondes en wist hij zijn eerste GT3 race stint op een zeer positieve noot af te sluiten door goede rondetijden te zetten. Het laatste uur van de race werd gereden door Haase die alles uit de auto haalde om hem uiteindelijk als 8ste over de finish te rijden. Een zeer goed resultaat wat niemand had verwacht, maar wel allemaal hadden gehoopt. GT3 smaakt naar meer, maar we blijven focussen op TCR.
Gem. / Km/uur
92 Rondes
8ste Plaats
1.55.219

Contact

Je kan ons bereiken op het telefoonnummer: +32 470 04 56 17 of mailtje sturen naar het volgende mailadres: kobe@kobepauwels.be

Sponsors

Een dikke merci aan alle sponsors om deze droom waar te maken. Als je deze jongeman wilt bijstaan in zijn carrière mag je altijd iets laten weten.

Dit kan je doen door ons te bellen of gewoon een mailtje te sturen. De contact gegevens vind je hierboven of helemaal onderaan de website.

logo 1
logo 2
logo 3
logo 4
logo 5
logo 6
logo 7
logo 8
logo 1
logo 2
logo 3
logo 4
logo 5
logo 6
logo 7
logo 8
logo 1
logo 2
logo 3
logo 4
logo 5
logo 6
logo 7
logo 8