Pau - 12-14/05
Amper 2 weken na de seizoensopener in Portimaõ stond de Pau grand
prix op het programma. Het stratencircuit van Pau heeft altijd
verrassingen voor de piloten en waar fouten maken zwaar wordt
gestraft. Een nieuw circuit voor veel van de piloten waaronder
voor Kobe, dus wou hij het circuit rustig leren verkennen en zeker
geen fouten maken voor de tracktime te kunnen maximaliseren.
Een natte FP1 maakte de condities zeker niet makkelijker. In
totaal krijgen ze 1 uur om de baan te leren verdeeld onder 2
traingen voor ze alles moesten geven in de kwalificatie. Het licht
ging op groen aan het einde van de pitstraat en Kobe ging meteen
de baan op om de limieten op te zoeken. De auto voelde gedurende
de hele sessie zeer goed aan en alle piloten verbeterde hun tijd
ronde na ronde. Enkele minuten voor de finishvlag wist Kobe zich
bovenaan de tabellen te zetten en die plaats gaf hij niet meer af!
Na een debrief met het team waar veel positieve commentaar werd gegeven was het tijd voor FP2. Het circuit was hard aan het opdrogen en na de outlap besloot Kobe direct de pits op te zoeken voor slicks vooraan de auto, en regenbanden achter. Het was de taak om de slicks op temperatuur te krijgen op deze vochtige baan. Ronde na ronde voelde de auto en de banden beter aan, dus besloot hij ongeveer half weg in de trainingssessie de pits weer op te zoeken voor 4 slicks. De verraderlijke condities op een smalle baan maakte het niet makkelijk, maar zonder al teveel risico's wist Kobe zijn Audi TCR naar P3 te sturen zonder grote risico's genomen te hebben.
Zaterdag ochtend zou de eerste keer zijn dat iedereen op een volledig droge baan zou rijden en dit betekende dat de piloot van de #22 Audi het moeilijker zou krijgen door de 40 kilo 'compensation weight' van Portimaõ. In Q1 wist Kobe zeer constante rondetijden neer te zetten en kon hij makkelijk door gaan naar Q2 waar de Uiteindelijke startopstelling voor race 1 en race 2 bepaald zou worden. Nog snel nieuwe banden op de auto en dan hadden de piloten 10 minuten om de beste tijd neer te zetten. Uiteindelijk strandde Kobe op een 3de plaats waar iedereen heel blij mee was aangezien de 2 piloten voor hem met 0 kilo compensation weight reden.
Na een debrief met het team waar veel positieve commentaar werd gegeven was het tijd voor FP2. Het circuit was hard aan het opdrogen en na de outlap besloot Kobe direct de pits op te zoeken voor slicks vooraan de auto, en regenbanden achter. Het was de taak om de slicks op temperatuur te krijgen op deze vochtige baan. Ronde na ronde voelde de auto en de banden beter aan, dus besloot hij ongeveer half weg in de trainingssessie de pits weer op te zoeken voor 4 slicks. De verraderlijke condities op een smalle baan maakte het niet makkelijk, maar zonder al teveel risico's wist Kobe zijn Audi TCR naar P3 te sturen zonder grote risico's genomen te hebben.
Zaterdag ochtend zou de eerste keer zijn dat iedereen op een volledig droge baan zou rijden en dit betekende dat de piloot van de #22 Audi het moeilijker zou krijgen door de 40 kilo 'compensation weight' van Portimaõ. In Q1 wist Kobe zeer constante rondetijden neer te zetten en kon hij makkelijk door gaan naar Q2 waar de Uiteindelijke startopstelling voor race 1 en race 2 bepaald zou worden. Nog snel nieuwe banden op de auto en dan hadden de piloten 10 minuten om de beste tijd neer te zetten. Uiteindelijk strandde Kobe op een 3de plaats waar iedereen heel blij mee was aangezien de 2 piloten voor hem met 0 kilo compensation weight reden.
Voor zowel race 1 als race 2 hield iedereen 1 oog op het circuit
en 1 oog naar de wolken. Race 1 mocht hij vanop een 3de plaats
starten, alle focus ligt op de start aangezien inhalen op dit
circuit bijna onmogelijk is. De Zweed Andersson die op pole mocht
vertrekken geraakte niet van zijn plek af en moest Kobe snel
reageren om er om heen te sturen. Gelukkig was zijn
reactievermogen goed en kon hij opschuiven naar de 2de plaats.
Heel de race bleef Kobe in de achterbumper van de leider de druk opvoeren tot de gedubbelde auto's op een ongunstige plaats de blauwe vlaggen kregen en werd het gat groter naar voor en kleiner naar achter. Gelukkig kon hij zijn pace snel weer oppakken en nog enkele paarse sectors rijden. Om uiteindelijk als 2de over de finish te komen en als 1ste rookie! Een mega resultaat waar iedereen heel blij mee is op de straten van Pau.
Zondagmiddag was het tijd voor race 2. Het 5 minuten bord werd getoond alle mecaniekers moesten de grid verlaten, en de regendruppels beginnen te vallen… in de formatie ronde was het belangrijk om de baan goed te kunnen opwarmen om de meeste grip te krijgen in deze natte condities. De lampen gingen uit en hij was goed weg! En zo wist hij zelf de eerste ronde door te komen op P5 en dan zou hij heel de race lang achter zijn teamgenoot John Filippi hangen om zo als 4de over de streep te komen en 1ste rookie na een lekke band van een andere piloot.
Een zeer geslaagd weekend met veel punten voor het kampioenschap, waar een dubbel podium zeker mogelijk was maar de risico's waren te groot in race 2. Binnen 2 weken is het weer zo ver, dan op Spa Francorchamps voor zijn thuis race!
Heel de race bleef Kobe in de achterbumper van de leider de druk opvoeren tot de gedubbelde auto's op een ongunstige plaats de blauwe vlaggen kregen en werd het gat groter naar voor en kleiner naar achter. Gelukkig kon hij zijn pace snel weer oppakken en nog enkele paarse sectors rijden. Om uiteindelijk als 2de over de finish te komen en als 1ste rookie! Een mega resultaat waar iedereen heel blij mee is op de straten van Pau.
Zondagmiddag was het tijd voor race 2. Het 5 minuten bord werd getoond alle mecaniekers moesten de grid verlaten, en de regendruppels beginnen te vallen… in de formatie ronde was het belangrijk om de baan goed te kunnen opwarmen om de meeste grip te krijgen in deze natte condities. De lampen gingen uit en hij was goed weg! En zo wist hij zelf de eerste ronde door te komen op P5 en dan zou hij heel de race lang achter zijn teamgenoot John Filippi hangen om zo als 4de over de streep te komen en 1ste rookie na een lekke band van een andere piloot.
Een zeer geslaagd weekend met veel punten voor het kampioenschap, waar een dubbel podium zeker mogelijk was maar de risico's waren te groot in race 2. Binnen 2 weken is het weer zo ver, dan op Spa Francorchamps voor zijn thuis race!
Gem. 119.4 Km/uur
85 Rondes
2ste Plaats
1.22.396
Contact
Je kan ons bereiken op het telefoonnummer: +32 470 04 56 17 of mailtje sturen naar het volgende mailadres: kobe@kobepauwels.be